Sebeş: O bicicletă rară în România, vedetă la Muzeul Municipal „Ioan Raica”

0
328

O bicicletă cu roata din faţă înaltă, veche de aproape un secol şi jumătate, printre puţinele exemplare de acest gen păstrate în România, este exponatul ales pentru luna iulie de Muzeul Municipal „Ioan Raica” Sebeş, în patrimoniul căruia a intrat în 1957, potrivit unui comunicat transmis duminică AGERPRES.

„Exponatul lunii iulie 2023 la Muzeul Municipal ‘Ioan Raica’ Sebeş este o bicicletă cu roata din faţă înaltă, datând din ultimele decenii ale secolului al XIX-lea. Achiziţionată în anul 1957, bicicleta, datorită aspectului său insolit, conduce într-un top al preferinţelor vizitatorilor, fiind apreciată atât de publicul matur, cât mai ales de copii. În acelaşi timp, având în vedere numărul foarte mic de astfel de biciclete care s-au păstrat în România, exemplarul de la Sebeş reprezintă şi o mărturie valoroasă a evoluţiei tehnicii în a doua jumătate a secolului al XIX-lea şi un element care ne permite să înţelegem mai bine viaţa de zi cu zi a celor care au trăit atunci”, se menţionează în comunicatul semnat de directorul Centrului Cultural „Lucian Blaga” şi, totodată, purtător de cuvânt al Primăriei municipiului Sebeş, Nadia-Diana Arsin.

Potrivit reprezentanţilor muzeului, ea a aparţinut lui Ferdinand Erlich (1860-1926), un om de afaceri care deţinea un magazin de articole electrice în Sebeş, primul cu acest profil din localitate.

„Tradiţia orală creditează Viena, capitala de atunci, drept localitate de provenienţă a bicicletei, de unde Ferdinand Erilch s-ar fi întors în Transilvania pedalând. Nici data cumpărării nu este cunoscută, dar cu certitudine o avea în 1887 şi parcursese deja cu ea distanţe considerabile, o dovadă în acest sens fiind o fotografie făcută într-un studio din Chemnitz (Germania), în data de 21 octombrie a aceluiaşi an, în care este surprins în costum de ciclist, alături de bicicleta sa cu roată înaltă. Cel mai probabil, fotografia a fost făcută atunci când a întreprins cea mai lungă călătorie a sa cu bicicleta, ajungând până în capitala Germaniei, Berlin. O altă fotografie, datând, cel mai probabil, de la începutul secolului XX, ni-l prezintă pe posesor la o vârstă matură, într-un costum elegant şi cu o cască de călărie de culoare deschisă pe cap. Pe piept poartă o insignă ce pare a fi însemnul Clubului Cicliştilor din Sebeş, care funcţiona în localitate încă de la sfârşitul secolului al XIX-lea”, se arată în comunicat.

După moartea lui Ferdinand Erlich, bicicleta a rămas în posesia familiei, iar în anul 1957 a fost cumpărată de muzeul din Sebeş de la descendenţii acestuia.

Roata din faţă a bicicletei este de mari dimensiuni, măsurând 1,4 metri în diametru, în timp ce cea din spate este considerabil mai mică, de numai 0,45 metri. Scaunul, prevăzut cu arcuri pentru a absorbi şocurile, este situate la 1,45 metri înălţime.

Bicicleta se oprea cu ajutorul frânei, ce se acţiona strângând cu mâna dreaptă un mâner fixat pe ghidon şi care apăsa un levier pentru a presa partea superioară a roţii mari. La acţionarea acesteia, prin intermediul unei rotiţe, se punea în funcţiune şi soneria.

„În imaginea din anul 1887, se poate observa că bicicleta avea în partea stângă a ghidonului un accesoriu circular, care pare a fi o oglindă retrovizoare, iar pe axul roţii, între spiţe, era atârnat un mic lămpaş, care culisa, asigurând lumina necesară pe timpul nopţii. Pedalele nu sunt cele originale, ele fiind demontate pentru a fi folosite pe o altă bicicletă de unul dintre descendenţii lui Ferdinand Erlich, cu puţin timp înainte ca aceasta să fie vândută muzeului”, se precizează în comunicat.