La 13 noiembrie este marcată Ziua internațională a educației copiilor nevăzători. Această zi este asociată cu ziua de naștere a pedagogului francez Valentin Haüy (n. 13 nov. 1745 – m. 18 mart. 1822), cel care a întemeiat prima școală pentru nevăzători din lume, la Paris, în 1784.
Prin decizia Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), această dată a devenit baza pentru stabilirea acestei zile, al cărei scop este de a atrage atenția publicului larg asupra celor care și-au pierdut definitiv vederea și se află în situații dificile de viață, arată https://whlist.net/.
Valentin Haüy a pus bazele științifice pentru educația și creșterea copiilor nevăzători. El a dezvoltat fontul liniar în relief ‘uncial’. Acest font este numit după cuvântul latin care înseamnă ‘egal în lungime cu o uncie’. Acestea erau litere mari, uniforme, presate în relief pe hârtie groasă. Principalul avantaj al ‘uncial-ului’ era că, folosind acest font, era posibil să-i înveți pe copiii nevăzători să citească, mai arată https://whlist.net/. Fontul era mobil, iar acest lucru îi ajuta pe copiii nevăzători să tasteze textul dorit. În plus, Valentin Haüy a proiectat instrumente pentru nevăzători și matrici pentru producerea de suporturi vizuale în relief, hărți geografice și globuri. De asemenea, el a predat acest meșteșug elevilor săi.
Ideea de a crea cărți pentru nevăzători îi aparține tot lui Valentin Haüy. În ciuda enormelor dificultăți financiare, a construit o tipografie la școală și a tipărit mai multe cărți în relief și cu font liniar – ‘uncial’. Acestea au fost primele cărți pentru nevăzători. Pe baza lor, nevăzătorii au fost instruiți până la inventarea, de către Louis Braille, a fontului cu șase puncte în relief (în 1829, francezul Louis Braille – absolvent al Institutului Național pentru Copiii Nevăzători din Paris, a dezvoltat un sistem universal de font cu puncte în relief, care s-a răspândit în toate țările lumii), mai menționează sursa citată mai sus.
Statisticile arată că nici măcar 10% dintre copiii nevăzători din majoritatea țărilor în curs de dezvoltare nu primesc niciun fel de educație și, prin urmare, educația integrată este considerată a fi singura abordare practică. Este modelul viabil din punct de vedere economic, superior din punct de vedere psihologic și acceptabil din punct de vedere social, pentru a-i aduce pe toți acei copii nevăzători în sistemul de învățământ, arată https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/.
sursa foto: lapsihiatru.ro



